کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی – کالیبراسیون
تعریف کالیبراسیون

بسیاری از افراد یک بررسی مقایسه‌ای میدانی از دو دستگاه سنجشی انجام می‌دهند و اسم آنها را «کالیبره شده» می‌گذارند، ولی این کالیبراسیون نیست. کالیبراسیون به سادگی یک بررسی میدانی است. می‌تواند به شما وجود یک مشکل را نشان دهد. این مشکل می‌تواند در تجهیزات آزمایشگاهی باشد که با این عمل آن مشکل را می‌توان برطرف کرد.

اگر دو دستگاه به یک مقدار و در یک جهت از کالیبراسیون به دور باشند، به شما چیزی را نشان نخواهد داد و شما کالیبره نبودن تجهیزات آزمایشگاهی خود را متوجه نخواهید شد. برای انجام درست کالیبره کردن، باید استاندارد کالیبراسیون از تجهیزات آزمایشگاهی، دقیق‌تر باشد. اکثر ما دارای یک مایکروویو یا ابزار دیگری که ساعت و دقیقه را نشان دهند، هستیم.

یک آزمایشگاه تنظیم مقیاس توجه می‌کند که ”دقایق کامل‌” شما چقدر با دقت با تعداد صحیح ثانیه‌ها همخوانی دارد و آنها این کار را در چندین نقطه بر اساس مقیاسهای اندازه‌گیری انجام می‌دهد.

کالیبره کردن معمولا نیاز به استانداردی دارد که دست کم دقت آن به نسبت دستگاه آزمایشگاهی تحت تست ۱۰ برابر بیشتر باشد. در غیر این صورت، شما در تلرانس‌های هم پوشاننده کالیبراسیون را انجام می‌دهید و تلرانس‌های استاندارد شما یک ابزار «کالیبره» یا «خارج از کالیبره» یا برعکس به شما نشان می‌دهند. نگاهی به نحوه عمل آن می‌اندازیم.

چرا کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی

نگرانی‌ها و سوالات همگی درباره کالیبره کردن تجهیزات آزمایشگاهی طبیعی هستند، به خصوص از آن جایی که نمی‌توانید از ابزار خود زمانی که کالیبره نیستند استفاده کنید. اما، اجازه بدهید نگرانی‌های طبیعی دیگری را نیز بررسی کنیم. به عنوان مثال، اگر اندازه‌گیری ابزار شما دقیق نباشد، یا حتی سطح ایمنی آن کم باشد چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر در آزمایشگاه با تلورانس‌های فشرده‌ای سر و کار دارید و اندازه‌گیری یکی از موارد مهم در به کارگیری صحیح فرآیندهای گران قیمت یا سیستم‌های ایمنی باشد، تکلیف چیست؟ اگر قصد استفاده از داده‌های خود برای اهداف نگهداری را دارید و دو دستگاه سنجشی استفاده شده برای اندازه‌گیری تفاوت زیادی با هم داشته باشند، چه نتیجه‌ای خواهید گرفت؟

کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی

کالیبراسیون یعنی فرآیند پیدا کردن روابط بین دو کمیت که مجهول می‌باشند (زمانی که مقادیر قابل اندازه‌گیری عدد مشخصی برای مقدار در نظر گرفته شده ندارند یا هدف پیدا کردن یک استاندارد برای آن مقدار است). هنگامی که یکی از مقادیر معلوم است و تشخیص و تنظیم آن توسط یک دستگاه صورت گرفته، اندازه‌گیری دیگر به شبیه‌ترین شکل ممکن با دستگاه اول، با استفاده از یک دستگاه ثانویه صورت می‌گیرد.

مقادیر قابل اندازه‌گیری ممکن است در دو دستگاه آزمایشگاه که با هم مشابه هستند فرق داشته باشند. این دستگاه با صحت شناخته شده یا اختصاص داده شده استاندارد نامیده می‌شود. دستگاه ثانویه یک واحد تحت تست، ابزار تست یا هر نام دیگری را دارد که به دستگاه تحت کالیبره داده می‌شود. کالیبره کردن معمولا اشاره به عمل ارزیابی و تنظیم دقت و صحت تجهیزات اندازه‌گیری دارد. هدف از کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی ابزار حذف یا کاهش خطای قرائت‌های یک دستگاه در طول یک طیف برای تمامی ارقام پیوسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

*

code

فهرست